Kennis is macht!

Kennis is macht is een veel gebruikte kreet, hoe kijk jij daar eigenlijk tegenaan?
Is meer weten dan een ander een voorwaarde voor succes? Laten we eens wat dieper ingaan op het woord macht. Gaat het bij dit woord volgens jou om gelijkwaardigheid of heeft het vooral de bedoeling om de ongelijkheid te benadrukken en met die ongelijkheid je voordeel te behalen?

Pas geleden kwam ik op internet een artikel tegen met de titel “The value of knowledge is decreasing”, vrij vertaald, kennis wordt steeds minder waard. De eerste vraag die door mijn hoofd schoot was “hechten wij dan steeds minder waarde aan kwaliteit?”
Het artikel ging vervolgens in op  het feit dat een steeds groter percentage van de wereldbevolking toegang heeft tot scholing en dat we daarmee per saldo dus steeds slimmer worden. Echter door de explosieve groei van informatie in de wereld  is het onmogelijk om van alles op de hoogte te blijven.
Het bezitten van kennis wordt dus percentueel minder belangrijk, maar het wordt steeds belangrijker dat je weet waar of bij wie je die kennis kunt halen.

Als je weet wie de door jou gewenste kennis bezit kom je bij het volgende punt, is die persoon bereid om zijn of haar kennis met jou te delen?
Wek jij wel voldoende sympathie op en weet jij daarmee het vertrouwen van die ander te winnen? Heb je jezelf wel eens echt afgevraagd wat jij eigenlijk in de aanbieding hebt? Met welke kennis en of kwaliteiten kun jij die ander van dienst zijn? Als er sprake is van een gelijkwaardige uitwisseling worden beide partijen daar beter van. Je zou dus kunnen zeggen, om echt te kunnen vermenigvuldigen zul je dus moeten delen!
Beschik jij over de juiste communicatie vaardigheden om dat op een effectieve manier te doen?

Kun jij verklaren waarom  je bij twee voor jou volkomen vreemde mensen toch altijd een voorkeur hebt voor één van de twee? Bij de één ervaar je, goh wat een aardig, interessant of boeiend persoon, we noemen dat ook wel eens de welbekende klik, terwijl je bij de andere als vanzelf een gepaste afstand bewaart? Wij mensen zijn allemaal op zoek naar bevestiging, dus ook naar bevestiging van de eerste indruk. Die eerste indruk bepaald voor een groot deel hoe het gesprek daarna verloopt.

Hier volgen een viertal tips die je helpen om een positieve eerste indruk te maken, om op een gelijkwaardige manier te communiceren en daarmee je gesprekken effectiever te laten verlopen.

1. Glimlach regelmatig:
Echt glimlachen levert je vele malen meer op dan het je kost. Een glimlach vermindert stress en zorgt er bovendien voor dat mensen je sneller vertrouwen.
Een echte glimlach werkt aanstekelijk en maakt je aantrekkelijker. Door te glimlachen houdt je je aandacht in het hier en nu. Onthoud goed dat we voor een zorgelijk gezicht 61 spieren nodig hebben, om te glimlachen slechts 11. Wat je denkt straal je uit en wat je uitstraalt krijg je terug!

2. Leer luisteren:
Probeer eerst om te begrijpen, om pas daarna begrepen te worden. Hemmingway zei ooit ”Men heeft twee jaar nodig om te leren spreken en vijftig jaar om te leren zwijgen” Herken je dat, je vertelt een verhaal en voordat je klaar bent zegt de ander al, ”Ik heb ook  eens zoiets meegemaakt,…” Welk gevoel geeft je dat, is er dan echt naar jou geluisterd? De mens is bovenal geïnteresseerd in zichzelf, dus wanneer je iemand jouw volledige aandacht schenkt geef je die persoon een groot cadeau. Als je ervoor kiest om te luisteren leer je waarschijnlijk meer dan van spreken.

3. Stel vragen:
Durf jij je kwetsbaar op te stellen? Durf jij toe te geven dat je van bepaalde zaken geen of te weinig kennis hebt? Ja, mooi dat geeft je namelijk de kans om vragen te stellen en daarmee je eigen horizon te verbreden. Daarnaast erken je met het stellen van vragen tevens de kennis van de persoon aan wie je de vraag stelt, daarmee creëer je vertrouwen. Door het stellen van vragen stuur jij het tevens het gesprek in de richting die je op wilt. Onthoud goed dat alleen echt sterke personen zich kwetsbaar op durven stellen! Een spreekwoord dat veel trainers gebruiken is “Wie vraagt leidt, wie spreekt lijdt” .

4. Bereid je voor:
Hakkelen, langdradige zinnen en niet concreet worden. Op de vraag “Wat ondermijnt een effectief gesprek in de praktijk het meest” zijn dit zaken die tijdens mijn trainingen veel genoemd worden. Deze zaken zijn gewoon te voorkomen door een goede voorbereiding, zowel inhoudelijk als mentaal. Als jij tijdens een gesprek nog moet gaan bedenken wat je gaat vragen of vertellen kun je onmogelijk met je aandacht bij je gesprekspartner zijn. Een goede voorbereiding zorgt dus voor rust in jouw hoofd en daarmee in het gesprek. Een goede voorbereiding is 90% van je succes!

1 reactie op “Kennis is macht!

  1. Beste Sjoerd,

    Natuurlijk is kennis al lang geen macht meer. Dit gezegde dateert nog duidelijk uit de tijd dat het monopolie van de kennis bij hen lag die het hadden of bereid waren over te dragen. Maar met de komst van het internet en zelfs van e-learning bestaan deze monopolies niet meer. Vaak genoeg zal een docent tijdens zijn les door een actieve smartphone gebruikende cursist worden onderbroken met ” maar meneer hier staat dat……”. En “hier” is dan meestal synoniem voor de resultaten van een zoekpagina op het web. Platte kennis is dus uiterst vluchtig geworden. Iedereen die echt iets over een bepaald onderwerp te weten wil komen kan zich hierin binnen een paar muisklikken redelijk verdiepen. Maar de vervolgstap is niet voor iedereen weggelegd,…namelijk het toepassen van de vergaarde wetenschap.

    In mijn beleving zou het adagium dus nu moeten zijn ” Ervaring is macht” het gaat dus niet omdat je weet hoe het is, maar dat je weet hoe het werkt ! En voor het delen van die ervaring met anderen gaan al jouw tips en adviezen nog steeds op. Dus als je niet leert delen zul je nooit leren vermenigvuldigen enzo verder. En als verlangde daarop,…..geven is het nieuwe delen.
    Als je bereid bent je ervaringen en de lessen daaruit getrokken, zonder dat hier een veronderstelde tegenprestatie tegenover staat, aan anderen te “geven” lees met anderen te delen, zul je gaan ervaren dat de respons hierop vaak substantieel meer waarde met zich mee brengt dan de oorspronkelijk veronderstelde tegenprestatie. Het credo is dus loslaten en je ervaringen “geven” .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *